Stopa a rozwój motoryczny dziecka

Ustawienie stopy ma wpływ na rozwój motoryczny dziecka. Oddziałuje m.in. na pełzanie, czworakowanie, siad skośny, wstawanie, chodzenie. Jeżeli dziecko ma źle ustawioną stopę, to uczy się wzorców ruchowych i powyższych umiejętności ruchowych w nieprawidłowy sposób. O stopach zapominamy bardzo często – patrzymy na postawę dziecka, ustawienie miednicy, barków. Pamiętajmy, że stopy mamy tylko dwie, i to na całe życie!

Stopa dziecka najlepiej rozwija się na boso – dostosowuje się wtedy bezpośrednio do podłoża, bardzo dobrze wzmacniają się mięśnie i kształtują wysklepienia podłużne i poprzeczne stopy. Niestety chodzenie na boso nie jest ciągle możliwe. Dlatego też tak bardzo ważny jest dobór odpowiedniego obuwia. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy kupnie butów? Oto najważniejsze wskazówki.

Jak to zrobić żeby but był odpowiedni?

Najlepiej odrysować na tekturce dziecku stopę i dodać z przodu 12 mm. Taki szablon wyciąć. Szablon ten powinien z łatwością wchodzić do buta. Oczywiście dziecko w nowych butach w sklepie powinno sporo pochodzić – rodzic powinien poobserwować chód dziecka. Jeżeli pięta dziecka wysuwa się z buta – but nie jest za duży! Jest za szeroki! Badania pokazują, że 45% dzieci ma źle dopasowane buty. Dzieci noszące buty za ciasne nie skarżą się na ból – w stopie dziecka jest bowiem dużo chrząstki, która nie boli!

Jak szybko rośnie stopa dziecka?

Autor: mgr Kinga Siejak (na postawie Barbara Zakunft – Huber; Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp u dzieci, Wrocław 2011)