EDUKACJA INTEGRACJA WSPÓŁPRACA TERAPIA

Jak prawidłowo kupować obuwie dla naszych pociech

Stopa a rozwój motoryczny dziecka

Ustawienie stopy ma wpływ na rozwój motoryczny dziecka. Oddziałuje m.in. na pełzanie, czworakowanie, siad skośny, wstawanie, chodzenie. Jeżeli dziecko ma źle ustawioną stopę, to uczy się wzorców ruchowych i powyższych umiejętności ruchowych w nieprawidłowy sposób. O stopach zapominamy bardzo często - patrzymy na postawę dziecka, ustawienie miednicy, barków. Pamiętajmy, że stopy mamy tylko dwie, i to na całe życie!

Stopa dziecka najlepiej rozwija się na boso - dostosowuje się wtedy bezpośrednio do podłoża, bardzo dobrze wzmacniają się mięśnie i kształtują wysklepienia podłużne i poprzeczne stopy. Niestety chodzenie na boso nie jest ciągle możliwe. Dlatego też tak bardzo ważny jest dobór odpowiedniego obuwia. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy kupnie butów? Oto najważniejsze wskazówki.

  • Podeszwa buta powinna być giętka – w celu sprawdzenia odpowiedniej elastyczności wyginamy przednią część buta pod kątem prostym i skręcamy od pięty aż do czubka pod kątem 90 stopni
  • Buty powinny być dopasowane na długość i na szerokość
  • Nie mogą mieć w środku żadnych pofałdowań, uwaga na wewnętrzne szwy
  • Pomiar stopy: powinniśmy mierzyć stopę w obciążeniu (dziecko musi stać),
  • Stopy mogą być niesymetryczne, dlatego zawsze dobieramy obuwie do stopy większej!
  • Palce nie mogą być uciśnięte – przestrzeń – wadliwe ustawienie palców w bucie (powodem jest za małe obuwie) prowadzi do osłabienia mięśni, a to obniża kości śródstopia i spłaszcza wysklepienie poprzeczne stopy, a to zaś powoduje płaskostopie!
  • Godne polecenia są antypoślizgowe skarpety
  • Stopy dziecka po południu są około 4% większe niż przed południem – kupujmy dzieciom buty po południu!
  • Palce z przodu buta powinny mieć ok. 12 mm zapasu – 6mm to przewidywalny wzrost stopy dziecka, drugie 6 mm – wolna przestrzeń do przesuwania się stopy w bucie do przodu (w fazie podporowej stopa przesuwa się do przodu)

Jak to zrobić żeby but był odpowiedni?

Najlepiej odrysować na tekturce dziecku stopę i dodać z przodu 12 mm. Taki szablon wyciąć. Szablon ten powinien z łatwością wchodzić do buta. Oczywiście dziecko w nowych butach w sklepie powinno sporo pochodzić – rodzic powinien poobserwować chód dziecka. Jeżeli pięta dziecka wysuwa się z buta – but nie jest za duży! Jest za szeroki! Badania pokazują, że 45% dzieci ma źle dopasowane buty. Dzieci noszące buty za ciasne nie skarżą się na ból - w stopie dziecka jest bowiem dużo chrząstki, która nie boli!

Jak szybko rośnie stopa dziecka?

  • Stopy dzieci rosną bardzo szybko – u dzieci rozpoczynających chodzenie 1,5 mm,
    u dzieci starszych – 1,0 mm miesięcznie
  • Stopa dziecka 1- 3 letniego – powinna być mierzona co 2 miesiące
  • Stopa dziecka 3-4 letniego - co 4 miesiące
  • Stopa dziecka 4-6 letniego – co 6 miesięcy
  • Około 16 roku życia stopa osiąga swój kształt

Autor: mgr Kinga Siejak (na postawie Barbara Zakunft – Huber; Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp u dzieci, Wrocław 2011)

« Powrót

Kontakt ul. Wiedeńska 2, Poznań

telefon: 605 239 398

(zapisy: pn-pt 10.00 - 13.00)

email: biuro@centrummontessori.pl