Konferencja Montessori

CUD Montessori II Szkolenia Konsultacje

Poznań, ul. Wiedeńska 2
www.centrummontessori.pl

Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

Filia w Poznaniu

www.wsg.byd.pl

Konferencja Montessori

KAŻDY Z NAS JEST INNY, KAŻDY Z NAS JEST WAŻNY

Dziecko z problemami rozwojowymi w pedagogice Montessori

Termin:     05 września 2020 roku
Miejsce:   konferencja on-line

OPIS TREŚCI WYKŁADÓW I WARSZTATÓW

mgr Ewa Nikołajew – Wieczorowska

wykład – „O integracji w pedagogice Montessori” – przedstawienie znaczenia integracji wiekowej i rozwojowej
w grupach pracujących metodą Marii Montessori

 

dr Maria Czaińska

wykład – „Co w trawie piszczy … czyli jak patrzeć, żeby zobaczyć. O co zapytać pediatrę, gdy mamy wrażenie, że dziecko nie rozwija się harmonijnie

Dowiecie się co jest ważne podczas bilansu dwu- i czterolatka, o co powinniście zapytać lekarza podczas takiej wizyty. Przedstawione zostaną podstawowe zachowania dziecka, które powinny zwrócić uwagę rodziców
i nauczycieli i skłonić do umówienia się na wizytę u specjalisty.

 

mgr Karolina Ryndak–Kozik

„Zaburzenia rozwoju mowy i ich wpływ na rozwój poznawczy, emocjonalny i relacje społeczne dziecka”

W czasie wykładu zostanie omówiony prawidłowy rozwój mowy i języka, najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i zagrożenia z nich wynikających. Przedstawione zostaną także sposoby wspierania rozwoju dziecka w tych obszarach.

 

mgr Elżbieta Turz–Baran

„Jak rozpoznać zaburzenia sensomotoryczne u dziecka i jak wspomagać je w życiu codziennym”

Integracja sensoryczna to umiejętność odczuwania, rozumienia i organizowania wrażeń odbieranych przez zmysły ze świata zewnętrznego oraz z własnego ciała. Poprzez istnienie zmysłów mamy możliwość funkcjonowania w środowisku, które nas otacza w zgodzie z samym sobą. Nabyte umiejętności możemy użyć w celowym działaniu takim jak czytanie, pisanie, kozłowanie piłki czy skakanie na skakance.

Co się dzieje w przypadku, gdy odbieranie oraz przetwarzanie wrażeń odbieranych poprzez zmysły nie działa prawidłowo?

 

mgr Sylwia Caban
„Jak różnicować pokaz i sposób pracy z materiałami Montessori (na przykładzie cylindrów)”

Zapraszamy po potężną dawkę wskazówek i informacji związanych z adaptacją pokazów pracy i samych materiałów Montessori do zindywidualizowanych potrzeb dzieci. Dowiecie się, jak w prosty sposób zaoferować dziecku  materiał i  optymalnie wykorzystać Jego potencjał rozwojowy nawet wtedy, gdy występują problemy
i przeszkody.

Cylindry będą dla Was inspiracją do pracy własnej na różnych poziomach wiekowych i rozwojowych.

 

dr n. med. Emilia Grzęda „Neurony w pracy – pedagogika Montessori a współczesna neurobiologia”

Podczas wykładu zostaną omówione założenia metody Marii Montessori w odniesieniu do współczesnej wiedzy neurobiologiczno – psychologicznej.  Maria Montessori tworząc swoją metodę nie miała praktycznie żadnej wiedzy dotyczącej rozwoju mózgu i procesów kognitywnych, jednak poprzez uważną obserwację i podążenie za dziećmi, stworzyła model edukacji, który dzisiaj odkrywamy na nowo.

RAMOWY PROGRAM KONFERENCJI

08:30 – 09:00Logowanie się uczestników
09:00 - 09:15Otwarcie konferencji, omówienie programu
09:15 – 09:45Wykład plenarny (inauguracyjny) – mgr Ewa Nikołajew - Wieczorowska
„O integracji w pedagogice Montessori”

09:45 – 10:30Wykład i wskazówki praktyczne – dr Maria Czaińska
„Co w trawie piszczy.... czyli jak patrzeć, żeby zobaczyć. O co zapytać pediatrę, gdy mamy wrażenie, że dziecko nie rozwija się harmonijnie"
10:30 – 10:40Przerwa
Sesja wykładów połączonych z ćwiczeniami i wskazówkami do dalszego samodzielnego działania.

Uczestnicy mogą zadawać pytania na czacie.

Ostatni kwadrans będzie zawsze przeznaczony na udzielanie odpowiedzi przez Prowadzącą.
10:40 – 12:00Wykład oraz wskazówki ćwiczeniowe i praktyczne - mgr Karolina Ryndak–Kozik
„Zaburzenia rozwoju mowy i ich wpływ na rozwój poznawczy, emocjonalny i relacje społeczne dziecka”

12:00 – 12:10Przerwa
12:10 – 13:30Wykład oraz wskazówki ćwiczeniowe i praktyczne - mgr Elżbieta Turz – Baran
„Zaburzenia integracji sensorycznej i ich wpływ na rozwój i zachowanie dziecka”

13:30 – 13:40Przerwa
13:40 – 14:30Wykład oraz wskazówki ćwiczeniowe i praktyczne - mgr Sylwia Caban
„Jak różnicować pokaz i sposób pracy z materiałami Montessori (na przykładzie cylindrów)”

14:30 – 15:00Wykład - dr n. med. Emilia Grzęda
„Neurony w pracy – pedagogika Montessori a współczesna neurobiologia”

15:00 – 15:15Zakończenie konferencji

KOSZTY UCZESTNICTWA
Koszty uczestnictwa w warsztatach wynoszą 250 zł i obejmują: materiały konferencyjne, poczęstunek, lunch.

TERMINARZ KONFERENCJI
Zgłoszenie udziału w Konferencji – przesłanie karty uczestnictwa pocztą elektroniczną: do 25.08.2020 r.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfyuI3JMbbT4WKxg9OsgVCGpmJwHsxrXcvPQQzmmOtunvlvSA/viewform

 

Wniesienie opłaty konferencyjnej na konto organizatora (z dopiskiem „Konferencja Montessori”):
do 25.03.2020 r.
Dane do przelewu:
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
85-229 Bydgoszcz, ul. Garbary 2
Numer konta:  58 1050 1139 1000 0090 3210 1678

PRZEWIDUJEMY OKOŁO 100 MIEJSC DLA UCZESTNIKÓW
O UCZESTNICTWIE DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ

KONTAKT
dr hab. Radosław Muszkieta, prof. nadzw.
e-mail: radek.muszkieta@gmail.com

DLACZEGO WARTO BYĆ NA KONFERENCJI MONTESSORI?

Z każdym kolejnym rokiem szkolnym coraz więcej jest dzieci, które mają problemy wynikające
z opóźnionego rozwoju mowy, zaburzeń sensomotorycznych oraz są obarczone ryzykiem dysleksji. Na pozór wszystko jest w porządku. „Wyrośnie z tego”, „Chłopcy później mówią”, „Jest po prostu niegrzeczna”, „Wszędzie go pełno”, „Słabo mówi, ale najważniejsze, że wszystko rozumie” – znamy te schematy.

Tymczasem możemy już w najwcześniejszym okresie rozwoju dziecka – na etapie żłobka i przedszkola – zaobserwować objawy, porozmawiać z Rodzicami, skierować dziecko do specjalistów i wspomagać proces terapii. Musimy tylko wiedzieć JAK to zrobić i CO należy obserwować w zachowaniu dziecka.

 

Dzieci potrzebujące naszego wsparcia w wymienionych wyżej obszarach, spotkamy w każdej grupie w żłobku
i w przedszkolu.

Spotykasz je codziennie w swojej pracy? Twoje dziecko ma tego typu problemy?

Pokażemy Tobie narzędzia do pracy w zakresie pedagogiki Marii Montessori, które pomogą Tobie
i dziecku.

Udział w naszej konferencji pokaże Tobie, w jaki sposób możesz obserwować ważne sygnały wysyłane do rodzica i nauczyciela przez dziecko z problemami rozwojowymi. Spotkasz specjalistów, którzy wprowadzą Cię w tematykę ryzyka dysleksji, zaburzeń sensomotorycznych (czyli popularnej Integracji Sensorycznej), oraz adaptacji pracy z materiałami Montessori dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

To pierwsza taka konferencja Montessori w Polsce.

Będziemy rozmawiać o integracji w pedagogice Montessori.

WYKŁADOWCY:

mgr Ewa Nikołajew-Wieczorowska

  • absolwentka Międzynarodowych Podyplomowych Studiów w zakresie Pedagogiki Montessori
    w Monachium, dyplom Association Montessori Internationale (AMI) nr 523/1993;
  • pedagog terapeuta z 26-letnim praktycznym stażem pracy metodą Montessori, pedagog specjalny, wykładowca, muzyk;
  • właściciel Centrum Uśmiechu Dziecka – pierwszego w Wielkopolsce Centrum wspierającego dzieci zdrowe i niepełnosprawne w optymalnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego poprzez pedagogikę Montessori oraz skorelowane z nią terapie (m.in.: logo- i neurologopedię, integrację sensoryczną, bilateralną oraz fizjoterapię);
  • właściciel CUD Montessori – firmy szkoleniowej zajmującej się prowadzeniem kursów i warsztatów Montessori;
  • konsultant metodyczny w przedszkolach i żłobkach Montessori.
  • Mama, która odkryła pedagogikę Montessori dla swojego dziecka;

 

dr Maria Czaińska

  • lekarz pediatra, specjalista w zakresie medycyny rodzinnej i sportowej;
  • współzałożyciel Niepublicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej – Przychodni Lekarza Rodzinnego w Murowanej Goślinie;
  • współtwórca i wiceprezes Stowarzyszenia na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej i zagrożonej niepełnosprawnością „Siloe”;

 

mgr Karolina Ryndak–Kozik

  • od kilku lat pedagog, neurologopeda, nauczyciel Montessori;
  • od roku montessoriańska Mama;
  • od zawsze dyslektyk;

 

mgr Elżbieta Turz–Baran

  • fizjoterapeuta, terapeuta NDT Bobath, terapeuta integracji sensorycznej;
  • absolwentka szkoleń i kursów doskonalących m.in. z terapii bazalnej, Metody Ruchu Rozwijającego, Terapii Taktylnej, Kinesiotapingu;
  • montessoriańska Mama obserwująca i wspierająca swoje dzieci;

 

mgr Sylwia Caban

  • nauczyciel Montessori (absolwentka kursu w CUD Montessori w Poznaniu);
  • pedagog WWRD;
  • trener Sensoplastyki ® i Smyko – Multisensoryki ®
  • zakochana w materiałach Montessori (a szczególnie w cylindrach), od pierwszego dotyku;
  • Mama wprowadzająca swoich synów w świat pedagogiki Montessori;

 

dr n. med. Emilia Grzęda

  • długoletni nauczyciel akademicki, neurobiolog;
  • propagator nauki, trener z przygotowaniem i doświadczeniem dydaktycznym;
  • pasjonatka skutecznego uczenia się poprzez doświadczenie i zabawę współpracująca od wielu lat z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Konsultacje w placówkach Montessori

Od wielu lat prowadzę Centrum Uśmiechu Dziecka w Poznaniu – firmę edukacyjno – terapeutyczn

Warsztaty propedeutyczne i doskonalące

Oprócz warsztatów wprowadzających w tematykę Montessori a także warsztatów doskonalących w zakresie pracy z materiałami, zapraszam na spotkania samorozwojowe.

Konsultacje dla Rodziców

Możemy spotkać się bezpośrednio lub online i porozmawiać o tym jak wprowadzić montessoriańskie zasady w życie rodziny.