Pedagogiką Montessori zajmuję się prawie 30 lat. Ale nauczycielką w sercu jestem już od wczesnego dzieciństwa. Przerabiałam wtedy wszystkie notatniki, kalendarze i zeszyty na dzienniki. Na szczęście teraz nie muszę prowadzić takiej dokumentacji – mam komfort dawania swojego czasu i uwagi ludziom.
Pierwsze studia ukończyłam w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wszystkie kolejne związane były już z pedagogiką Montessori (Deutsche Akademie für Entwicklungs, Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin) oraz pedagogiką specjalną (Uniwersytet im, Adama Mickiewicza w Poznaniu). Jako jedna z pierwszych osób w Polsce wprowadzałam do naszego systemu edukacji pedagogikę Montessori. Jestem nauczycielem Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale (AMI; nr 523/1993). Dziś – jako pedagog terapeuta, wykładowca i konsultant metodyczny – dzielę się wiedzą z wszystkimi, którzy chcą pracować metodą Montessori.
Sama stale się kształcę (pełną listę studiów i szkoleń znajdziesz tutaj). Często także publikuję, w mediach branżowych i specjalistycznych (wykaz publikacji możesz sprawdzić tutaj).
Przekazywanie wiedzy i doświadczenia to coś, co sprawia najwięcej radości. Obserwuję ludzi, którzy zaczynają swoją zawodową pedagogiczną drogę, lub chcą ją zmienić. Wiem, że oprócz teorii i metodyki, potrzebują wsparcia w samorozwoju, i to jest moja pasja. Cieszę się na każde spotkanie z uczestnikami szkoleń – także online, chociaż jakość bezpośrednich relacji jest nie do przecenienia.
Z tej pasji narodził się CUD Montessori – firma szkoleniowa zajmująca się prowadzeniem kursów i warsztatów Montessori oraz konsultacjami metodycznymi. Jej historia sięga 2004 roku.
Ze wspólnych korzeni wyrasta Centrum Uśmiechu Dziecka, którego byłam twórcą i właścicielem przez szereg lat. Było to pierwsze w Wielkopolsce Centrum wspierające dzieci zdrowe i niepełnosprawne w optymalnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego poprzez pedagogikę Montessori oraz skorelowane z nią terapie (m.in.: logo- i neurologopedię, integrację sensoryczną, bilateralną oraz fizjoterapię). Dziś Centrum – jak dorosłe dziecko – rozwija się samodzielnie, wciąż współpracując z CUD Montessori.
Wszystko jednak zaczęło się w 1993 roku w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 102 w Poznaniu, w której wdrożyłam metodę Marii Montessori. Była to pierwsza w Polsce szkoła specjalna pracująca tą metodą. Następnie, w 1998 roku, w Stowarzyszeniu Centrum Wspomagania i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych BRATEK w Poznaniu wprowadziłam pierwsze w Wielkopolsce integracyjne zajęcia Montessori dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
Prywatnie jestem mamą dorosłej już córki. Obserwowanie, jak rozwija się i szeroko rozpościera swoje skrzydła, wciąż jest moim największym źródłem radości.
Radość samodzielności. Pedagogika Marii Montessori
[w:] „Dyrektor Przedszkola”, wrzesień 2016. Wydawnictwo FORUM
Integracja i wolny wybór w pedagogice Montessori – każdy z nas
jest inny, każdy z nas jest ważny [w:] Wychowanie dla pokoju w pedagogice Montessori, red. Małgorzata Miksza, 2015, Wydawnictwo Palatum
Pomóż mi zrobić to samemu, gostyn24.pl, 2013
Metoda Marii Montessori. Edukacja alternatywna kontra siła tradycji. Co wybierasz dla swojego dziecka?, Klub Kobiet 2010, 2010
Wykorzystanie elementów metody Montessori w codziennej
terapii dziecka niepełnosprawnego – wskazówki dla rodziców [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi, red. Andrzej Twardowski, 2008, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
Fasolki są łatwiutkie [w:] „Gazeta Poznańska”, 2001
Krok po kroku ku samodzielności [w:]
„Głos Wielkopolski”, 2000
Radość samodzielności [w:]
„Pacjent Wielkopolski”, 2000