Tablet czy książka

Jaki wybrać prezent na urodziny naszego dziecka? Często słyszymy, jak rodzice cieszą się, gdy ich niespełna dwu-, trzyletnie dzieci same potrafią uruchomić komputer, włączyć DVD, obsłużyć telefon komórkowy. Niewątpliwie są to ważne i potrzebne w dalszym życiu umiejętności. Ale czy zabawa tymi urządzeniami to odpowiednie zajęcie dla tak małych dzieci? Koniec XX wieku to intensywny [...]

Jak prawidłowo kupować obuwie dla naszych pociech

Stopa a rozwój motoryczny dziecka Ustawienie stopy ma wpływ na rozwój motoryczny dziecka. Oddziałuje m.in. na pełzanie, czworakowanie, siad skośny, wstawanie, chodzenie. Jeżeli dziecko ma źle ustawioną stopę, to uczy się wzorców ruchowych i powyższych umiejętności ruchowych w nieprawidłowy sposób. O stopach zapominamy bardzo często - patrzymy na postawę dziecka, ustawienie miednicy, barków. Pamiętajmy, że [...]

Jakie objawy powinny niepokoić rodziców

Wczesna interwencja ( 0-2 l) Najbliższym obserwatorem rozwoju nowonarodzonego dziecka są rodzice. Zmiany po urodzeniu zachodzą bardzo szybko. Pomiędzy wizytami kontrolnymi dziecko zmienia się czasami radykalnie, szybko rośnie i przybiera na wadze. Dobrze jest, jeśli rodzice świadomi są procesów zachodzących w organizmie dziecka i wiedzą, kiedy należy skonsultować się ze specjalistą. Grupy ryzyka: Istnieje niewątpliwa [...]

Żłobek i przedszkole – żeby dziecko czuło się tam jak najlepiej

Wczesna interwencja poza domem, czyli co zrobić, aby w żłobku, przedszkolu czy szkole dzieci z problemami w rozwoju miały jak najłatwiej. Pójście dziecka do żłobka, przedszkola czy szkoły jest ogromnym wyzwaniem dla dziecka. Wiąże się to z wieloma niewiadomymi, często towarzyszy tym wydarzeniom stres i obawa. A co w przypadku kiedy nasze dziecko ma dodatkowo [...]

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami SI w domu

Wczesna interwencja w domu Dzieci są dla nas najważniejsze, dlatego też często je obserwujemy, porównujemy z rówieśnikami, oceniamy ich rozwój i zachowanie. Chcemy, aby czuły się kochane, akceptowane przez innych i żeby akceptowały samych siebie. Co jednak jeśli zachowanie naszego dziecka nas niepokoi, bo np. zachowuje się lub reaguje na pewne rzeczy inaczej, niż rówieśnicy? [...]

Radość samodzielności.
O pedagogice Montessori.

Wolny wybór w pedagogice Montessori

KAŻDY Z NAS JEST WAŻNY - O NAUCE WOLNEGO WYBORU WEDŁUG PEDAGOGIKI MONTESSORI Bardzo często spotykam się w trakcie swojej pracy zawodowej ze stwierdzeniem, że dzieci w metodzie Montessori „robią co chcą”. Czy rzeczywiście? Wolny wybór to możliwość podejmowania decyzji i dokonywania selekcji różnych możliwości i rozwiązań, ale nie zawsze oznacza "robienie tego, co się [...]

Urządzanie pokoju dziecka w zgodzie z pedagogiką Montessori

MÓJ POKÓJ – TWÓJ POKÓJ…. CZYJE MARZENIA TAK NAPRAWDĘ SPEŁNIAMY URZĄDZAJĄC AZYL NASZEGO DZIECKA? A jak to jest „po montessoriańsku”? „Wszystko co najlepsze – dla najmłodszych” – z tym zdaniem Marii Montessori zgodzą się wszyscy rodzice, nieprawdaż? Tylko o co tak naprawdę chodzi? O najlepsze, czyli najdroższe? O najlepsze, czyli to, czego nie mieliśmy my, [...]

O pedagogice Montessori – na dobry początek

PEDAGOGIKA MONTESSORI – RADOŚĆ SAMODZIELNOŚCI Pedagogika Marii Montessori zdobywa w Polsce w ostatnich latach coraz większą popularność. Jak grzyby po deszczu wyrastają nowe żłobki, przedszkola i szkoły mające w swojej nazwie „Montessori”. Wielu rodziców wykorzystuje założenia pedagogiki Montessori w nauczaniu domowym. Skąd to zainteresowanie? Hasłem programowym metody jest zdanie wypowiedziane przez dziecko: „Pomóż mi zrobić [...]

Mój dekalog – Na czym polega fenomen pedagogiki Montessori

Uznajemy prawo dziecka do bycia odrębną istotą, osobą – tak dalece jak to jest tylko możliwe – samodzielną i kreatywną. Rozumiemy, że każdy ma prawo popełniać błędy, poszukiwać, pytać, wątpić, działać we własnym tempie i wg własnego osobistego planu rozwoju. Obserwujemy dziecko, poznajemy Jego umiejętności i możliwości rozwojowe, odczytujemy sygnały jakie wysyła światu na swój [...]

Fasolki są łatwiutkie

Krok po kroku ku samodzielności

POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU – MONTESSORI W DOMU

Rzadko precyzujemy oczekiwania wobec naszych dzieci w wieku przedszkolnym. Okazuje się, że w większości sprowadzają się one do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życiowych. Samodzielność w ubieraniu się, myciu, jedzeniu, zabawie, robieniu porządku itp. przekłada się na samodzielność w podejmowaniu decyzji, dokonywaniu wyborów, poszukiwaniu sposobu rozwiązania zadania. Tak pojmowana samodzielność jest celem, do którego dążymy [...]

RADOŚĆ SAMODZIELNOŚCI. METODA MARII MONTESSORI

Źródło: Rozmowa Ewy Włodarczyk z Ewą Wieczorowską; Bezpłatny Miesięcznik o Zdrowiu PACJENT WIELKOPOLSKI nr.29 – październik 20 Na naszych zajęciach bierze się pod uwagę fakt, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Ponieważ ma możliwość wyboru i czuje się odpowiedzialne za to, co robi, pracuje z prawdziwą przyjemnością. – mówi mgr Ewa Wieczorowska, absolwentka [...]

Metoda Marii Montessori