Mój dekalog – Na czym polega fenomen pedagogiki Montessori
Ewa Nikołajew-Wieczorowska
nauczyciel Montessori, pedagog, terapeuta, muzyk
24/01/2020
Uznajemy prawo dziecka do bycia odrębną istotą, osobą – tak dalece jak to jest tylko możliwe – samodzielną i kreatywną.
Rozumiemy, że każdy ma prawo popełniać błędy, poszukiwać, pytać, wątpić, działać we własnym tempie i wg własnego osobistego planu rozwoju.
Obserwujemy dziecko, poznajemy Jego umiejętności i możliwości rozwojowe, odczytujemy sygnały jakie wysyła światu na swój temat.
Przygotowujemy otoczenie dziecka w taki sposób, aby mogło maksymalnie wykorzystać cały potencjał rozwojowy, jakim dysponuje w danym momencie życia.
Pokazujemy dziecku sposób pracy z materiałem (nie nazywając go zabawką), lecz jednocześnie szanujemy Jego prawo do wyboru własnej drogi w poszukiwaniu rozwiązań i celu.
Niesiemy dziecku pomoc wtedy gdy Ono jej potrzebuje a nie wtedy, gdy nam – dorosłym wydaje się, że powinniśmy jej udzielić.
Nie oceniamy; nie nagradzamy za sukcesy i nie karzemy za błędy – bo nie przyznajemy sobie prawa do narzucania komuś naszych subiektywnych odczuć.
Dajemy dziecku przestrzeń i wolność; pamiętamy o tym, że dorosły skupia się na osiąganiu celu a dla dziecka najważniejsze jest samo działanie.
Funkcjonujemy w grupie zróżnicowanej wiekowo i rozwojowo traktując różnice jako wartości a nie przeszkody.
Pomagamy dziecku w stawaniu się osobą samodzielną.
Komunikat na stronie: Na tej stronie używamy plików cookies by móc świadczyć nasze usługi oraz dokonywać:
a) analiz i badań do tworzenia anonimowych statystyk, które umożliwiają ulepszanie struktury i zawartości strony internetowej. -> Google Analytics
b) prezentowania mapy wskazującej lokalizację biura, za pomocą serwisu internetowego maps.google.com.
c) prezentowania spersonalizowanych reklam graficznych na zewnętrznych stronach internetowych oraz portalach społecznościowych -> m.in. Google Adwords OKNie wyrażam zgodyPolityka prywatności